Alain Heurex: Znám 4 kroky k úspěchu inovačních projektů. Design thinking je jedním z nich.
Alane, řekni nám něco o tom, jak jsi začínal? Kde jsi získával první zkušenosti?
S jedním kamarádem jsme na vysoké studovali právo. Po několika měsících na univerzitě jsme jednoduše začali nudit. Říkali jsme si – co budeme dělat? Jak kreativně využít volný čas?
Začali jsme pořádat malé večírky a oslavy, některé z nich dokonce sponzorované firmami jako například L´Oréal. Po jednom z takových večírků nás právě tahle společnost oslovila s otázkou, jestli máme dostatek zdrojů a lidí, které bychom mohli zaangažovat do podpory jejich značek během takových akcí. Tehdy jsme tomu říkali “pouliční marketing”. Samozřejmě, že jsme takové zdroje neměli, ale řekli jsme: Jasně, máme, jdeme do toho!
Ukázalo se, že na tu dobu to byl obrovský závazek. Museli jsme pro klienta zabezpečit více než 350 hostesek, které během následujících osmi víkendů pracovaly v obchodních centrech. Tím se firma L´Oréal stala jedním z našich prvních velkých klientů. Podepsali jsme smlouvu a spolu s tím kamarádem, o kterém jsem na začátku mluvil, jsme založili firmu. Nazvali jsme ji “Students Dynam”. Nebylo to moc kreativní, co (smích)?
Začali jsme se věnovat právě takovému typu marketingu. Rostli jsme neskutečným tempem. Mezitím jsme navíc stihli dostudovat i práva. Tehdy u nás pracovalo 25 lidí na plný úvazek, a k tomu tisíce mladých lidí na částečný úvazek nebo dohodu. Na ulicích po celém světě propagovali značky jako Bacardi, Martini, Procter&Gamble, Coca Cola nebo L´Oréal. V roce 1992 nás převzala americká skupina Omnicom – největší reklamní skupina na světě.
Požádali nás, abychom jim pomohli vybudovat síť pouličního marketingu v celé Evropě (CPM International). Tehdy jsem začal cestovat. Můj obchodní partner měl na starosti vnitřní organizaci a řízení, já jsem se věnoval vnější organizaci a rozvoji klienta. Tak jsme přilákali značky jako HP, American Express, Mars, Disney a další.
Takže jsi byl inovátorem “pouličního marketingu”. Proč jsi vlastně odešel ze své první firmy?
V životě se před tebou objeví různé volby, kdy se musíš rozhodnout, jestli ano nebo ne. Na začátku jsem si vybral ANO, a díky tomu se náš podnikatelský plán rozběhl. Od samého začátku jsme se zaměřovali na inovativní přístup. Trh jsme “narušili” novými operačními postupy, technologiemi a obchodními modely.
Rozhodli jsme se vystudovat právu a získali jsme tituol Junior MBA v Bostonu. Následně jsme vytvořili síť, která pod záštitou DAS a Omnicom zahrnovala více než 20 evropských trhů. Naskytla se nám obrovská příležitost, ale zároveň jsme cítili, že nás Omnicon příliš kontroluje. Příliš mnoho času jsme trávili řešením firemní politiky a psaním zpráv. Náš podnikatelský duch hledal něco nového. Nové výzvy.
Nakonec jsme se rozhodli odejít a v roce 1996 jsme vytvořili naši první internetovou agenturu Virtuology. Internet byl tehdy v plenkách a ten šílený nový sektor nás zaujal. Začali jsme se rozvíjet a získávat agentury v Belgii, Francii a Holandsku. Rostli jsme 3-4 roky, podařilo se nám přežít první velkou ekonomickou krizi a internetovou bublinu v roce 2000.
Jak se vám podařilo přežít ekonomickou krizi?
Když se přiblíží internetová Tsunami, jediné, co musíte udělat, abyste přežili, je rychlá reakce a snižování nákladů. Podobně, jako to bylo v případě COVID-19. Museli jsme okamžitě reagovat. Snížili jsme náklady tak rychle, jak to jen bylo možné. Zamysleli jsme nad tím, jak můžeme přežít s minimem zdrojů, hledali jsme nová, inovativní a přelomová řešení.
V roce 2003 jsme se po překonání první hospodářské krize rozhodli převzít o hodně větší reklamní agenturu s názvem Tagora. Tak jsme v Belgii vytvořili jeden z prvních reklamních 360° konglomerátů v Belgii. Později jsme ho prodali reklamní skupině WPP.
Později přišel The Egg, první podnikatelský inkubátor v Belgii. V roce 2007 to byla docela velká inovace, co?
Po tom, co jsme prodali Virtuology jako opravdu velkou firmu, potřebovali jsme si dát s mým obchodním partnerem pauzu. Pracovali jsme společně 20 let, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Chtělo to změnu. Naštěstí jsme ale zůstali dobrými přáteli, a dnes, v roce 2021, už zase pracujeme společně.
Tehdy v roce 2007 jsem snil o otevření prvního podnikatelského inkubátoru v Bruselu. Nazval jsem ho The Egg, a dodnes je to nejstarší a největší platforma inkubátorů v Bruselu. Je to vlastně starý sklad s rozlohou 15 000 m2, který jsme revitalizovali na coworking. A není to jen inkubátor, ale také místo určené pro setkání, výstavy, akce, koncerty, a hlavně brainstorming.
Bylo pro mě velmi těžké sladit The Egg se všemi ostatními aktivitami, takže jsem se jich vzdal, abych se mohl věnovat inkubátoru. Zároveň jsem od roku 2001 řídil sdružení, které se zabývalo internetovou reklamou v Belgii, a spolu s ostatními zeměmi jsme dostali nápad vytvořit IAB Europe, jejíž hlavní úlohou bylo lobovat v Evropské komisi ohledně ochrany osobních údajů, etiky digitální reklamy a právních otázek.
Hodně jsem cestoval, poznával Evropu. Pro mou rodinu to bylo období velkých výzev, protože jsem většinu času trávil v letadlech, na workshopech a setkáních. Vím však, že ten krátký čas, který jsem věnoval dětem, jim pomohl vyrůst a stát se moudrými a zodpovědnými lidmi.
Takže jsi měl dost času na The Egg a ustanovení principů digitální reklamy?
Z osobních důvodů jsem v roce 2013 odešel z IAB i The Egg a začal se věnovat novým výzvám. Moje další kroky vedly do Saint-Gobain, což je velká francouzská společnost, která pracuje se stavebními materiály. Navštívili The Egg a přišli za mnou s otázkou, jestli bych dokázal změnit organizační strukturu v 15 továrnách na celém světě.
Jak se mění organizační struktura v továrně? Seshora nebo zespod?
Navštívil jsem díky tomu řadu továren, ale také mnoho kreativních a inovativních míst na celém světě, abych zjistil, jak je možno měnit strukturu továrny. Díky tomu jsem navrhl “Fab Labs” – jakási interní hřiště, na kterých mohli realizovat brainstorming, vymýšlet, prototypovat, spoluvytvářet a experimentovat s novými způsoby práce nebo s nástroji.
V továrnách jsme vytvořili laboratoře s 3D tiskárnami, tiskárnami kovů, 3D skenery, drony, roboty, senzory, pracovními stoly. Aplikovali jsme metodologie jako scrum nebo design thinking. Na téhle misi jsem byl asi 4 roky. Cestoval jsem do Koreje, Japonska, Velké Británie, Francie, Německa, Japonska, USA, Polska.
Pak ses ale vrátil do Virtuology.
V roce 2017 mi zavolal můj bývalý obchodní partner a řekl mi: “Alane, začínáme novou kapitolu našich obchodních vztahů. Skupina se rozrostla, máme 300 lidí v kancelářích v Paříži, Bruselu, Montrealu, Tangeru, Šanghaji a Antananarive. Pojď do toho zase s námi. Máme spoustu mladých lidí a potřebujeme skutečné kouče a trenéry.”
Od té doby vedu Virtuology Academy, pomáhám kolegům rozvíjet tvrdé a měkké dovednosti. Trénujeme vedoucí pracovníky a manažery v několika oblastech: vedení, inovace, digitální transformace. Mezi naše klienty patří BNP Paribas, Saint-Gobain, Decathlon, Axa nebo Engie.
O čem jsou tedy inovace? O nápadech? O vytrvalosti? O spolupráci?
Osobně si myslím, že jde hlavně o USKUTEČŇOVÁNÍ věcí! Jestli o něčem sníš tak, jako jsem snil já o podnikatelském inkubátoru v Bruselu, prostě se o svůj nápad poděl s jinými a zkus ho realizovat. Šel jsem s tím projektem na magistrát v Bruselu, a oni dokonce ani nerozuměli tomu, co je inkubátor. Řekli mi, že jestli si ho chci vybudovat můžu, ale žádné peníze na revitalizaci budovy od nich nedostanu.
Musel jsem tedy najít 10 milionů EUR. V letech 2007 – 2008, kdy Evropou otřásala bankovní krize. Lidé mi tvrdili, že ty peníze nikdy nenajdu. Já jsem ale byl přesvědčený, měl jsem vizi a věděl jsem, že je to dobrý projekt. A hádej, co? Podařilo se mi sehnat 10 milionů EUR. A nebyly to peníze z mojí kapsy. Našel jsem přátele, sponzory a organizace, které položily na stůl 10 milionů EUR. Zrekonstruovali jsme budovu, vytvořili jsme inkubátor a máme více než 140 000 návštěvníků ročně, kteří sem chodí pořádat výstavy, kulturní akce, oslavy, hackatony, semináře a pracovat tady. Máme 35 inkubačních středisek v okolí Bruselu.
Prostě můžeš směle snít o nemožných věcech a přeměnit je na realitu. Můžeš založit firmu, když vyčkáváš? Ne. Prostě to udělej. Spoustě lidem v Evropě říkám, aby začali podnikat, přestože neexistuje systém, který by je v tom podporoval. Když jsem v roce 1984 začínal, neexistovaly inkubátory, koučování, business angels, trenéři, regionální fondy, inkubační centra, coworking. Teď je všechno dostupné a existují nástroje, které tě povedou.
Využij Design Thinking, abys byl orientován na klienta. Využij Business Model Canvas, pokud si chceš otestovat několik obchodních hypotéz a proměnit nápad ve firmu. Využij Pimento Map na vyhodnocení vyspělosti tvého obchodního modelu a vstup na trh.
Nikdy nezapomínej na to, že být úspěšný není jednoduché a neúspěch je částí cesty. Zkus uspět, využívej dobré nástroje a vezmi si k sobě skvělé lidi.
Viděl jsi už spoustu firem, poboček a organizací. Připadá ti, že je design thinking standard? Plánují si firmy cestu svého rozvoje?
Ano i ne, ale rozhodně by měly. Pokud chceš plánovat, potřebuješ dobré nástroje. Dokonce i velké firmy začínají využívat Design Thinking, Business Model Canvas nebo Pimento Map, stejně jako, start-upy.
Pomáhá Pimento Map při plánování své vlastní cesty?
Rozhodně. Je to nástroj, který jsme vytvořili před 6 lety, abychom pomohli realizátorům projektů, obchodníkům a tvůrcům, trenérům a koučům. Využívá ho více než 50 000 osob, firem a škol na celém světě. Byl přeložen do 9 jazyků. Je to jedna z fází cesty projektů: design thinking, business model canvas, pimento map a lean startup. 4 kroky vedoucí k úspěchu inovativních projektů.
Design Thinking tě povzbudí k tomu, aby ses během projektu soustředil na zákazníka. Kdo je můj klient a co musím vyřešit, abych ho získal?
Business Model Canvas pomáhá zjistit, jestli má nápad potenciál přeměnit se na podnikání.
Pimento map umožňuje vyhodnotit zralost projektu pomocí 18 otázek. Poskytuje několik potenciálních odpovědí v závislosti na etapě rozvoje a zralosti projektu. Pokud je výsledné skóre dost vysoké, měl bys co nejrychleji vstoupit na trh a využít metodiku lean startup, abys mohl svůj produkt, službu nebo řešení dál rozvíjet s potenciálními klienty.
Pokračování rozhovoru připravujeme ve 2. díle.
Alain Heureux je tréner kreativity, inovace a změny. Expert v pracovní skupině 2030 High-Tech Skills při Evropské komisi, člen Programové rady MBA PG, vedoucí Brussels Creative a Creative Ring. Podporuje a učí vedoucí start-upů i velké korporace v rámci Virtuology Academy.